چگونه آنلاین شاپ راه اندازی کنیم
در حال حاضر راه اندازی یک انلاین شاپ(onlineshop) برای فروش محصولات در کنار کسب و کاری که دارید یکی از به صرفه ترین راهها برای کسب درامد در کشورمان می باشد. البته به شرطی که اصول این نوع کسب و کار رعایت شود. در این مقاله با تیم اسمارت همراه باشید تا به صورت سریع مرور کنیم که چگونه آنلاین شاپ راه اندازی کنیم.
فهرست مطالب
Toggleمرحله صفر: مشخص کردن راههای درامد زایی
قبل از شروع هر کسب کاری اول باید برای خود یا تیمی که تشکیل داده اید مشخص کنید چگونه قصد درامد زایی دارید.پیشنهاد میشه که حداقل سه روش درامد زایی را در سال اول فعال کنید. این روش ها به طور مثال می تواند موارد زیر باشد
- فروش محصول
- همکاری در فروش
- ارائه خدمات
- فروش فایل های دیجیتال
- آموزش (انلاین ،حضوری)
- فروش تبلیغات
- مشاوره (انلاین ،حضوری)
- و…
البته روشهای کسب درآمد از سایت بسیار متنوع هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. و با ایجاد یک وبسایت یا وبلاگ و جذب مخاطب شروع میشود. با افزایش بازدیدکنندگان سایت، میتوانید از روشهای مختلف برای کسب درآمد استفاده کنید. خال موارد بالا راکمی بیشتر توضیح می دهیم تا شما بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.
فروش محصولات(کالا یا خدمات)
سادهترین راه برای کسب درآمد از سایت، فروش کالا یا خدمات است. میتوانید محصولات فیزیکی یا دیجیتالی را در سایت خود بفروشید. برای فروش محصولات فیزیکی، باید یک فروشگاه آنلاین راهاندازی کنید و محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید. برای فروش محصولات دیجیتالی، میتوانید کتابهای الکترونیکی، نرمافزار، دورههای آموزشی و غیره را در سایت خود بفروشید.
در کل این روش برای افرادی که مهارت یا دانش تولید محصولات یا خدمات دارند، مناسب است.
بازاریابی همکاری در فروش
بازاریابی همکاری در فروش (affiliate marketing) یک روش عالی برای کسب درآمد از سایت بدون نیاز به تولید محصولات یا خدمات است. در بازاریابی همکاری در فروش، شما با یک شرکت یا فروشگاه آنلاین همکاری میکنید و محصولات یا خدمات آنها را در سایت خود تبلیغ میکنید. اگر کسی از طریق لینک شما از آن محصول یا خدمات خرید کند، شما به ازای آن درصدی از مبلغ فروش را به عنوان پورسانت دریافت میکنید.
این روش برای افرادی که مهارت بازاریابی دارند، مناسب است.
فروش تبلیغات
یکی دیگر از روشهای کسب درآمد از سایت، فروش تبلیغات است. میتوانید فضای تبلیغاتی در سایت خود را به شرکتها و سازمانهای مختلف بفروشید. برای فروش تبلیغات، باید یک شبکه تبلیغاتی مانند گوگل ادسنس یا یوتیوب ادز را به سایت خود متصل کنید. این شبکهها به شما کمک میکنند تا تبلیغات مناسب را به مخاطبان هدف خود نشان دهید.
این روش برای افرادی که زمان یا مهارت کافی برای تولید محتوای باکیفیت ندارند، مناسب است.
ارائه خدمات
اگر مهارت یا دانش خاصی دارید، میتوانید آن را در سایت خود به فروش برسانید. میتوانید خدماتی مانند مشاوره، آموزش، طراحی، برنامهنویسی و غیره را در سایت خود ارائه دهید. برای ارائه خدمات، باید یک وبسایت حرفهای ایجاد کنید و رزومه خود را بهطور کامل در سایت قرار دهید.
این روش برای افرادی که میخواهند به صورت مستقل کار کنند، مناسب است.
انتخاب بهترین روش برای کسب درآمد سایت
برای انتخاب بهترین روش برای کسب درآمد سایت، باید عوامل مختلفی مانند مهارتها، دانش، زمان و سرمایه خود را در نظر بگیرید. اگر مهارت یا دانش تولید محصولات یا خدمات دارید، فروش محصولات یا خدمات بهترین گزینه برای شما است. اگر مهارت بازاریابی دارید، بازاریابی همکاری در فروش گزینه مناسبی برای شما است. اگر زمان یا مهارت کافی برای تولید محتوای باکیفیت ندارید، فروش تبلیغات گزینه مناسبی برای شما است. اگر مهارت یا دانش خاصی دارید، ارائه خدمات گزینه مناسبی برای شما است.
مرحله اول : تامین محصول
شاید این اولین سوالی باشد که یک فرد قبل از شروع کار از خودش می پرسد و اصلی ترین گره ذهنی او این است که آیا محصولی که انتخاب میکند محصول پولساز است یا خیر به همین دلیل ما برای شما در این زمینه در سایت مقاله ای کاربردی است که می توانید ان را کامل مطالعه کنید اما به طور خلاصه و کاربردی نیز می توانید با پاسخوی به سوالات زیر از این مرحله عبور کنید
- یعنی بدانید چه محصولاتی دارید
- آنها را ازکجا تامین میکنید
- مشتریان آن چه کسانی هستند(شناخت مخاطب هدف)
- آن را چطور به مشتریان تحویل میدهید
- و چگونه از آن درآمد زایی کنید
نکته مهم: قبل از ساخت حتما فروشگاه اینترنتی یا آنلاین، میتوانید محصولات خود را در سایتهای فروشگاهی بزرگ، بصورت واسطه جهت فروش قرار دهید و نحوه بازخورد مشتریان را بررسی کنید.
مرحله دوم: ایجاد زیر ساخت های لازم کسب و کار
نام تجاری و لوگو خود را انتخاب کنید
شروع به نوشتن طرح کسب و کار خود کنید و بوم کسب و کار خود را تشکیل دهید
به این سوال نیز پاسخ دهید که : چه چیزی باعث میشود محصولات شما در میان دیگر محصولات، برجستهتر شوند؟
مرحله سوم :وب سایت خود را طراحی کنید
چرا باید هر کسب و کار سنتی وب سایت داشته باشد؟
در دنیای امروز، داشتن یک وب سایت برای هر کسب و کار سنتی ضروری است. وب سایت مزایای زیادی برای کسب و کارهای سنتی دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دسترسی به مخاطبان بیشتر با داشتن یک وب سایت، میتوانید محصولات یا خدمات خود را به مخاطبان بیشتری در سراسر جهان معرفی کنید. این امر به ویژه برای کسب و کارهای کوچک و محلی که محدود به منطقه جغرافیایی خاصی هستند، بسیار مهم است.
افزایش فروش
یک وب سایت فروشگاهی میتواند به افزایش فروش کسب و کار شما کمک کند. با داشتن یک وب سایت فروشگاهی، میتوانید به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته محصولات یا خدمات خود را به فروش برسانید.
کاهش هزینههای تبلیغات
با داشتن یک وب سایت، میتوانید هزینههای تبلیغات خود را کاهش دهید. با تولید محتوای باکیفیت و سئوی وب سایت خود، میتوانید محصولات یا خدمات خود را به صورت رایگان در موتورهای جستجو به نمایش بگذارید.
ایجاد برندسازی
یک وب سایت میتواند به ایجاد برندسازی برای کسب و کار شما کمک کند. با طراحی یک وب سایت حرفهای و تولید محتوای باکیفیت، میتوانید تصویری مثبت از کسب و کار خود در ذهن مشتریان ایجاد کنید.
در مجموع، داشتن یک وب سایت برای هر کسب و کار سنتی مزایای زیادی دارد که میتواند به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک کند.
به صورت کلی مراحل زیر را باید در طراحی وب سایت انجام دهید:
- انتخاب نام دامنه و خریداری هاست
- ظاهر متناسب با نوع کار شما
- ایجاد زیر ساخت سئو ،امنیت و سرعت لازم که اساسی ترین بخس زیرساختی هر وب سایتی است
- تنظیم بخش ارسال محصول و پشتیبانی آن
- استراتژی های مارکتینگ آنلاین شاپ
- اضافه کردن محصولات به فروشگاه
و بعد ارائه یا لانچ کردن سایت.
مرحله چهارم: دریافت مجوزهای قانونی در ساخت فروشگاه اینترنتی
برای راه اندازی یک آنلاین شاپ در ایران، نیاز به اخذ برخی مجوزها دارید. این مجوزها به منظور ایجاد اطمینان در مشتریان و همچنین حمایت از حقوق مصرفکنندگان صادر میشوند.
مجوزهای لازم برای راه اندازی یک آنلاین شاپ در ایران عبارتند از:
نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد): اینماد یک نماد اعتماد الکترونیکی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر میشود. داشتن اینماد نشاندهنده این است که کسبوکار شما از نظر قانونی فعالیت میکند و دارای سابقه تجاری مثبت است.
درگاه پرداخت آنلاین: برای دریافت درگاه پرداخت آنلاین، باید به یکی از بانکهای کشور مراجعه کنید و مراحل لازم را طی کنید. درگاه پرداخت آنلاین به شما امکان میدهد تا از مشتریان خود وجه دریافت کنید. برای دریافت اینماد، باید به سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مراجعه کنید و مراحل لازم را طی کنید. این مراحل شامل ثبتنام در سایت، تکمیل فرمهای مربوطه، بارگذاری مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه است.
برای دریافت درگاه اختصاصی پرداخت آنلاین، نیز باید به یکی از بانکهای کشور مراجعه کنید و مراحل لازم را طی کنید. درگاه پرداخت آنلاین به شما امکان میدهد تا از مشتریان خود وجه دریافت کنید.
برای دریافت درگاه پرداخت آنلاین، باید مدارکی مانند کارت ملی، کارت پایان خدمت، روزنامه رسمی شرکت (در صورت وجود)، کد اقتصادی، شماره حساب بانکی و مشخصات فنی وبسایت خود را ارائه دهید.
ثبت شرکت: در ابتدای کار لازم نیست که شرکت یا برندی ثبت کنید اما اگر قصد دارید که آنلاین شاپ خود را به صورت رسمی ثبت کنید، باید به یکی از ادارههای ثبت شرکتها مراجعه کنید و مراحل لازم را طی کنید. ثبت شرکت به شما امکان میدهد تا از مزایای قانونی یک شرکت بهرهمند شوید.
دلایل ضرورت اخذ مجوز برای راه اندازی یک آنلاین شاپ در ایران عبارتند از:
اطمینان به مشتریان: اخذ مجوزهای لازم، نشاندهنده این است که کسبوکار شما از نظر قانونی فعالیت میکند و دارای سابقه تجاری مثبت است. این امر میتواند به ایجاد اعتماد در مشتریان کمک کند.
حمایت از حقوق مصرفکنندگان: مجوزهای لازم، به منظور حمایت از حقوق مصرفکنندگان صادر میشوند. این مجوزها تضمین میکنند که کسبوکارها موظف به رعایت حقوق مصرفکنندگان هستند.
جلب اعتماد نهادهای نظارتی: اخذ مجوزهای لازم، نشاندهنده این است که کسبوکار شما از نظر قانونی فعالیت میکند و از قوانین و مقررات تبعیت میکنید. این امر میتواند به جلب اعتماد نهادهای نظارتی کمک کند.
فیلم انجام این مراحل را در کانال تیم اسمارت در شبکه های مجازی مشاهده کنید
مرحله پنجم :اجرا
این قدم به طور کامل در اینجا (بخش مشاوره) توضیح داده شده است اما به طور خلاصه در زیر اشاره به می کنیم:
قدم صفر کار:شناخت کامل
در قدم صفر باید یک شناخت کامل نسبت به امکانات و محصول شما ایجاد کرده و نقاط قوت و ضعف کار را شناسایی میکنند. سپس وضعیت رقبای موجود در بازار را بررسی و تحلیل کرده تا بتوان، برنامه ای اصولی طراحی و تدوین کرد .سپس هدفی مشخص و قابل دسترس را تعیین می کنیم و برای رسیدن به نتیجه کار (که همان فروش پایدار است) با برنامه ریزی اصولی حرکت کنیم.
قدم اول:ایجاد زیربنای کسب وکار
خیلی از افراد برای رسیدن به فروش بیشتر تمرکز خودشان را روی بازاریابی قرار میدهند و برای تبلیغات بسیار هزینه میکنند اما به نتیجه مطلوب نمی رسند. علت اصلی این موضوع آن است که از زیر ساخت های کار خود غافل بوده و تا این موارد اصلاح و تکمیل نگردد در بهترین حالت تنها تلاش برای بقاست.
حداقل موارد اصلاح یا تکمیل زیربنای کار موارد زیر را در بر میگیرد:
- چند بعدی کردن محصولات که شامل تمام کالا یا خدمات شما می باشد.
- شناخت مشتریان احتمالی
- بهینه سازی دارایی ها، تامین کننده ها و اعضای تیم
- بررسی و تکمیل روش های دارآمدزایی . چون هیچ کسب و کاری بدون داشتین ۵ روش کسب درآمد نمی تواند بعد از ده سال دوام بیاورد.
قدم دوم: طراحی پایگاه اصلی
در حال حاضر به بخش اول کسب و کار رسیده ایم و باید یک پایگاه اصلی و چندین پایگاه فرعی متناسب با شرایط کاری شما ،رقبا، ایجاد نماییم تا بتوان به یک درآمد پایدار برسیم. در این بخش تمام پلتفرم های فضای مجازی را بررسی میکنیم. سپس متناسب با کار شما چند موردرا انتخاب کنید.
قدم سوم: جذب مخاطب
پس از ایجاد پایگاه اصلی و فرعی متناسب با نیاز شما، حالا وقت ایجاد جذب مخاطب است.
در ابتدا متناسب با نیاز های مخاطب و با توجه به پلتفرمی که در حال استفاده از آن هستیم، به شما آموزش می دهیم تا چندین محتوای بهینه شده تولید کنیم.
سپس با توجه به هر دسته از مخاطبان پیام های تخصصی از محصولات آماده میکنیم و این پیام ها را در رسانه هایی که قبلا ایجاد یا شناسایی کرده ایم انتشار میدهیم تا با استفاده از روش ها متعدد اطلاعات مخاطبان را جمع آوری و تحلیل کنیم تا بتوان آنها را به مشتری تبدیل کرد. در اصل باارزش ترین دارایی های شما همین اطلاعاتی است که از مخاطبان به شما میرسد.
قدم چهارم :حفظ مخاطب
بعد از جذب و دریافت اطلاعات اولیه مشتریان، نوبت به آن رسیده تا انها را با محتوایی که مشتریان ما به آن نیاز دارند تغذیه کنیم و آنها را به همین دلیل در پایگاهی که ایجاد کرده ایم نگهداریم. توجه داشته باشید که سبک این نوع محتوا با محتوای تولید شده در بخش قبل متفاوت است. همچین میزان تولید و زمان انتشار این محتوا نیز با محتوای جذب کننده تفاوت های زیادی دارد، به طوری که مخاطب باید بتواند ما را به عنوان یک فرد متخصص و قابل اعتماد در ذهن خود بپذیرد.
از سوی دیگر، هم در این مرحله و هم در مرحله قبل باید از محصولات رایگان و پیشنهاد های خاص به صورت کاملا حرفه ای استفاده کنیم.
قدم پنجم :ایجاد پیشنهادات حرفه ای و کسب درامد
با توجه به اینکه مشتری پیشنهادات شما را میخرد نه محصول را باید همیشه در حال پیشنهادات هوشمند برای مخاطبان خود باشید.
در این مرحله با ایجاد پیشنهادهای هوشمند و از بین بردن ترس های مشتری توسط توضیحات تخصصی محصول، او را متقاعد میکنیم تا خرید های متعددی انجام دهد. اما اینجا پایان کار نیست و باید یک مکان متفاوت برای افرادی که از ما خرید کرده اند ایجاد کرد که در اصطلاح به آن باشگاه ویژه مشتریان میگوییم .
در اصل با ارائه محتوای خاص مشتریان را حفظ کرده و با ارائه پیشنهاد های فروش به مخاطب باعث تداوم در فروش میشویم
قدم ششم :پایدار سازی سیستم درامد زایی
در حال حاضر یک سیستم درآمد زایی بوجود آمده و باید بسیاری از کارهای ضروری و تکراری در کار را سازماندهی کرد تا بتوان زمان مدیران را آزاد و فرصت خلاقیت و نوآوری در کار را ایجاد کرد و این سیستم بوجود امده را به پایداری نزدیک کرد ا بتوان یک درامد افزایشی یکنواخت ایجاد نمود.
هر کارآفرین موفق باید بخشی از زمان خود را صرف تفکر در مورد کسب وکار خود کند تا بتواند تفاوت ها را ایجاد کند. و از سوی دیگر باید با افراد تیم یا شعب مختلف در ارتباط باشید اما به طوری که کمترین زمان ممکن را از شما بگیرد و با آموزش های لازم به یک تیم حرفه ای تبدیل شوید.در کل در این قسمت هم برای کار و هم برای اعضای تیم میزان بهره وری را بالاتر میبریم.
برای رسیدن به تمامی موارد گفته شده نیاز است تا تیم مشاور ما با شما در ارتباط باشد تا تمامی فعالیت ها و محتوای تولید شده برای فضای حقیقی و مجازی مهندسی گردد. یا به عبارت دیگر هر مقاله، پست کاور ، کاتالوگ ، کارت ویزیت و هر محتوای که با مخاطب سر و کار دارد طوری طراحی گردید که هم جذابیت خود را مخاطب حفظ کند و هم برای موتورهای جستجو کارایی خود را حفظ کند. سپس طبق یک برنامه مدون اجرا گردد.
در ادامه با توجه به نیاز ، می توان افراد موجود در تیم شما به صورت تخصصی آموزش داده شود تا بتوانند موارد گفته شده توسط خودتان طراحی و اجرا گردد.
و در آخر به صورت عملکرد تمام فعالیت ها به صورت هفتگی و ماهیانه بررسی میشود و مورد تحلیل قرار میگیره و در هر قسمت از کار که لازم باشه مشاوره های تخصصی داده میشه تا به اهدافی که مشخص شده برسیم و به طور کلی در تمام مسیر تا رسیدن به نتیجه مطلوب با شما هستیم .
مرحله: تبلیغات
پس از اینکه فروشگاه آنلاین خود را راهاندازی کردید، زمان آن رسیده که آن را به همه معرفی کنید و با برنامه و به صورت تخصصی باید این کار انجام شود. البته تبلیغات انواع مختلفی دارد که در ادامه تبلیغات اینترنتی بیشتر توضیح داده می شود.
این مقاله در حال تکمیل شدن می باشد
دیدگاهتان را بنویسید