تفاوت وبسایت با اینستاگرام و شعبه فیزیکی
تفاوت وبسایت حرفه ای با اینستاگرام و شعبه فیزیکی
طبیعتا هر کارافرینی دوست دارد تا در سریع ترین زمان ممکن به مخاطبان زیادی دسترسی پیدا کند تا بتوان هم خود را در بازار نشان دهد و فروش زیادی را ایجاد کنند به همین دلیل فضای مجازی و از جمله اینستاگرام یک بستر مناسب اما نامطمئن برای رسیدن به این هدف در شروع کار می باشد. در ادامه قصد داریم تا تفاوت وبسایت با اینستاگرام و شعبه فیزیکی را بررسی کنیم.
همچنین داشتن سایت به دلیل قابلیت شخصی سازی شده امکانات بینظیری را در اختیار شما قرار خواهد داد که برخی از این امکانات توسط هیچ پلتفرم دیگری با این کیفیت قابلدستیابی و اجرا نیستند و همچنین معایت خاص خود را نیز دارد.
در مقاله قبل درمورد موضوعات زیر صحبت کردیم:
• ” تفاوت سایت با فضای مجازی چیه و اصلاً سایت بدرد کسب و کار من می خوره یا نه؟
• یا اینکه “یک سایت چه امکاناتی برای من فراهم می کنه که در فضای مجازی نیست؟ “
• یا حتی از اون دوتا مهم تر، “روش های جذب درآمد و فروش در سایت یا فضای مجازی چه فرقی با فضای حقیقی داره؟ “
که اگر هنوز این مطالب را مطالعه نکردی همین الان از بخش مقالات روی مطلب “وب سایت یا شبکههای اجتماعی؟” کلیک کرده و ان را مطالعه کنید اما در این مقاله به بررسی مزایا و ب سایت، اینستاگرام و کمی هم در مورد شعبه فیزیکی یا همون مغازه صحبت می کنیم.
فهرست مطالب
Toggle20 برتری سایت نسبت به اینستاگرام
برخی از برتریهای سایت نسبت به اینستاگرام عبارتند از:
۱. دسترسی مخاطبان به اطلاعات کاملتر از محصول یا کار شما : سایت اجازه میدهد تا بیشترین مقدار اطلاعات ممکن را در مورد شرکتها، محصولات و خدمات آنها را در اختیار کاربران خود قرار دهد.
۲. کنترل بیشتر بر فضای خود: در سایت، شما به طور مستقیم مالک فضا هستید و میتوانید محتوای خود را در آن قرار دهید و در آنچه درباره شما نوشته شده، کنترل داشته باشید. در صورتی که شما در شبکه های اجتماعی مثل یک مستاجر هستید که هر لحظه ممکن صاحب خانه شما را از انجا بیرون بیندازد.
۳. امکانات ویژه: سایتها امکانات ویژهای مانند فروشگاه آنلاین، فرم تماس، صفحات وبلاگ و … را به کاربران خود ارائه میدهند.
۴. بهترین روش برای محتوای جامع و طولانی: سایتها بهترین روش برای ارائه محتوای طولانی هستند، در حالی که اینستاگرام برای ارائه محتوای کوتاه و شیرین بهترین راه حل است.
۵. سئو و بهینهسازی موتور جستجو: سایتها بهینه شدهاند تا در موتورهای جستجوی اینترنت بهتر دیده شوند، در حالی که اینستاگرام به تنهایی این امکان را ندارد. زیرا عمر محتوا در اینستاگرام کمتر از 48 ساعت است به طوری که در وب سایت می توان این طول عمر و ماندن محتوا را برای همیشه ماندگار کرد.
۶. قابلیت شخصیسازی بیشتر: سایتها به کاربران خود اجازه میدهند تا ظاهر و امکانات سایت خود را به دلخواه خود تنظیم کنند.
۷. برندسازی قویتر: سایتها به شما اجازه میدهند تا برند خود را به خوبی بسازید و به مشتریان اطمینان دهید که شما یک کسبوکار جدی هستید.
۸. تجربه کاربری بهتر: سایتها معمولاً تجربه کاربری بهتری را برای کاربران خود ارائه میدهند، به خصوص برای کاربرانی که از دستگاههای دسکتاپ استفاده میکنند.
۹. امکانات امنیتی بهتر: سایتها امکانات امنیتی بهتری نسبت به اینستاگرام دارند، مانند گواهینامه امنیتی SSL و غیره.
۱۰. ارتباط هدفمند با مخاطبین: سایتها به شما امکان ارتباط موثرتری با مخاطبین خود داشته باشید، به خصوص برای کسبوکارها و برندها و به صورت هوشمندانه متناسب با نوع مخاطب که شما از قبل مشخص کرده اید رفتار در سایت نیز متفآوت باشد.
۱۱. امکان پشتیبانی بهتر: سایتها امکانات پشتیبانی بهتری از جمله فراهم کردن راههای مختلفی برای ارتباط با مشتریانشان را دارند، مانند فرم تماس، پست الکترونیکی، چت آنلاین و غیره.
۱۲. قابلیت انعطافپذیری بیشتر: سایتها امکانات انعطافپذیری بیشتری نسبت به اینستاگرام دارند، از جمله امکان تنظیم طرح بصری و محتوای سایت، افزودن ابزارهای ویژه و شخصی سازی شده در ان استفاده کرد.
۱۳. اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان: سایتها به شما اجازه میدهند تا اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان خود و رفتار آنها در سایت جمعآوری کنید و در زمان اجرای کمپینهای تبلیغات به صورت هدفمند و با هزینه کمتری ان را اجرا نمایید.
۱۴. کاهش هزینه تبلیغات با امکان هوشمندسازی آن: در برخی سایتها، شما میتوانید هوشمندانه و با شناخت از مخاطبان تبلیغ کنید، در حالی که در اینستاگرام باید پرداخت هزینه بسیار بالاتری این کار را انجام دهید.
و به طور کلی ساخت وبسایت و جذب مخاطب برای آن از طریق موتورهای جستجو، میتواند بهترین و کمهزینهترین روش برای تبلیغات و افزایش درآمد باشد. روشهای تبلیغاتی از تلویزیون گرفته تا اجاره بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر، هزینههای بسیار زیادی دارند و آنطور که باید مخاطبان هدف شما را جذب نمیکنند.
۱۵. امکانات بازاریابی: سایتها به شما امکانات بازاریابی تخصصی بیشتر با قابلیت ارزیابی را میدهند، مانند برگزاری کمپینهای تخصصی تبلیغاتی، تخفیفهای ویژه متناسب با محصول و مخاطب و غیره.
۱۶. امکانات چندرسانهای: سایتها به شما امکان قرار دادن محتوای چندرسانهای بیشتری را میدهند، مانند قرار دادن ویدئو، صدا و تصاویر بیشتر و… در سایت خود.
۱۷. دسترسی به کاربران بیشتر: سایتها به شما اجازه میدهند تا به کاربران بیشتری دسترسی داشته باشید، از جمله افرادی که از دستگاههای دسکتاپ استفاده میکنند.
۱۸. امکانات مدیریتی بهتر: سایتها به شما امکانات مدیریتی بهتری را میدهند، از جمله ردیابی وضعیت سفارشها، مدیریت موجودی ، رصد مخاطبان و غیره.
۱۹. امکان کنترل یکپارچهتر و ارزیابی عملکرد خود: سایتها به شما امکان کنترل یکپارچهتری را میدهند، مانند کنترل خطرات امنیتی، نظارت بر رفتار کاربران و بررسی اثربخشی کمپین ها غیره.
۲۰. افزایش اعتماد مشتری: داشتن یک سایت اصولی و فعال به شما امکان افزایش اعتماد مشتریان خود را میدهند، و تکمیل بخشهای سایت با محتوا این امکان را برای شما فراهم می کند.
مزایای استفاده از اینستاگرام برای کسبوکار
تمامی شبکههای اجتماعی معروف داخلی یا خارجی ازجمله تلگرام، توییتر، پینترست، لینکدین و اینستاگرام و شموارد داخلی مثل سروش پلاس، ایتا روبیکا و …برای کسبوکارهای آنلاین مناسب هستند.اما تقریبا امروزه در کشور ما اینستاگرام به محبوبترین و پرکاربرترین شبکه اجتماعی تبدیل شده است. به همین دلیل میتواند مزایای زیادی برای کسبوکارها داشته باشد که مهمترین آنها به شرح زیر میباشند.
• در ردسترس بودن کاربران زیاد در اینستاگرام
همانطور که میدانید میلیونها کاربر در اینستاگرام حضور دارند. واگر شما اصول جذب و هدایت انها را به پیج خود بلد باشید و مدامت در کار داشته باشید و بهخوبی در این پلتفرم فعالیت کنید، این موضوع باعث میشود تا کسبوکار شما، برای کاربران بسیار زیادی نمایش داده شوند.
• استفاده نسبتا رایگان از اینستاگرام
در حال حاضر هزینه طراحی یک وب سایت فروشگاهی با سرعت و امینت مناسب حدود ده ملیون تومان یا بیشتر می باشد در حالی که برای استفاده از اینستاگرام، شما تنها نیاز به اینترنت و یک تلفن همراه هوشمند یا کامپیوتر دارید و هیچ هزینه دیگری بابت فعالیت در این شبکه اجتماعی وجود نخواهد داشت.
مزیت سایت نسبت به راه اندازی شعبه دوم
فرض کنید شما یک فروشگاه موفق در زمینه کاری خود هستید و قصد گسترش کار را دارید. پس باید محصولات متنوع با دکوری زیباتر و متراژ بالاتر را در مکانی بهتر تهیه نمایید که قطعا میلیلردها تومن هزینه بر می دارد و فقط در ان محیط یا در سطح شهر شناخته می شوید .
ولی راه اندازی وبسایت میتواند به جای یک شعبه جدید در محیط فیزیکی، تأثیر زیادی در کاهش هزینههای شما خواهد داشت و به راحتی می توانید محولات بیشتر با قابلیت دیده شده در سراسر کشور را برای خود ایجاد نمایید . برای مثال تصور کنید یک فروشگاه کیف و کفش را مدیریت میکنید. برای اینکه بتوانید تمامی کالاهای خود را در معرض دید مشتریان قرار دهید، نیاز است که یک ملک تجاری نسبتاً بزرگ در محلهای پررفتوآمد داشته باشید که طبیعتاً هزینه خرید یا اجاره، پرسنل، نظافت و چیدمان داخلی آن بسیار زیاد خواهد بود.
حال با داشتن یک وبسایت، میتوانید هزینههایی که در بالا ذکر شد را به مقدار زیادی کاهش دهید. همچنین سریعتر می توانید کسب و کار جدید خود را راه اندازی کنید.
کافی است تنها با صرف چند میلیون تومان، یک وبسایت طراحی کرده و تمامی کالاهای خود را جهت نمایش به مشتریان در آن بارگذاری کنید و فردی را به عنوان مدیر و پشتیبانی و نهایتا تیم تولید محتوا استخدام نمایید. با این کار هزینههای مربوط به کسبوکار خود را کاهش خواهید داد.
بهطورکلی ازآنجاکه امروزه تقریباً همه افراد به اینترنت دسترسی دارند، فضای آنلاین بستر بسیار مناسبی برای تبلیغات میباشد که نسبت به سایر گزینهها، نیاز بهصرف هزینه کمتری دارد و استفاده از آن میتواند بسیار مفید واقع شود. بخصوص اگر از وبسایت استفاده نمایید.
در کل شما با راه اندازی وب سایت به جای شعبه دوم خود می توانید سریعتر با هزینه کمتر و جذب مشتریان بیشتر کسب و کار و برند خود را ارتقا دهید.
معایب طراحی سایت برای کسبوکار
درست است که وب سایت اصلی ترین گزینه برای کسب و کارهای حرفه ای می باشد اما در بین تمامی مزایایی که داشتن وبسایت میتواند برای کسبوکار شما به ارمغان آورد، برخی معایب جزئی نیز در مقایسه آن با اینستاگرام وجود دارد که آنها را در ادامه بیان خواهیم کرد.
هزینه اولیه و ثانویه
هزینه اولیه طراحی سایت در شیراز، تهیه هاست و ثبت دامنه و طراحی ان است ، علاوه برا این سه مورئ شما یاباید خودتان سایت و تغییرات را مدیریت کنید یا یا فردی آموزش دیده قرارداد ان را ببندید. همچنین هاست و دامنه نیاز به تمدید دورهای دارند که آنهم با پرداخت مبالغی امکانپذیر است.هزینه ثبت دامنه به پسوند آن بستگی دارد. پسوندهای .ir ارزانتر و پسوندهایی مانند .com یا .net هزینه بیشتری دارند.
هزینه ثاویه سایت سئو کردن و تبلیغات می باشد. بعد از طراحی وب سایت باید به فکر دیده شدن در گوگل باشید که هزینه های خود را دارد . البته فراموش نکنید که هزینه طراحی سایت در شیراز نسبت به سود و مزایایی که میتواند برای کسبوکار شما به ارمغان آورد، بسیار ناچیز است.
نیاز به زمان و تخصص بیشتر جهت مدیریت
دیده شدن وب سایت نیاز به زمان بیشتری دارد البته با روشهای و داشتن استراتژی مناسب می توان این زمان را کاهش داد همچنین مدیریت سایت در شیراز نسبت به مدیریت یک پیج اینستاگرامی، نیاز به تخصص بیشتری دارد. بخش بزرگ این تخصص مربوط به نحوه کار کردن با سیستم مدیریت محتوای سایت شما میباشد. در صورت استفاده از خدمات طراحی سایت در شیراز، میتوانید آموزشهایی رایگان را در ارتباط با نحوه کار کردن با سیستم مدیریت محتوای سایت خود از تیم اسمارت نیز دریافت نمایید.
معایب و محدودیتهای کلی استفاده از اینستاگرام
اینستاگرام با تمام ویژگیهایش، محدودیتهای زیادی نیز نسبت به طراحی سایت دارد که به شرح زیر میباشند.
عمر کم محتوا
عمر محتوا در اینستاگرام کمتر از 48 ساعت است به طوری که در وب سایت می توان این طول عمر و ماندن محتوا را برای همیشه ماندگار کرد.
موقتی بودن فضا و قوانین نا مشخص جهت رشد
حتما تا حالا در اینستاگرام با افراد زیادی آشنا شده اید که ادعا می کنند با سبک آموزش آنها می توانید به موفقیت های چشمگیری در اینستاگرام برسید و هر کدام نیز فرمول خاص خود را دارند و تقریبا بین همه انها اختلاف وجود دارد مثلا در تعداد استوری و پست گذاشتن و در زمان انها نحوه رفتن به اکسپلور و از این قبیل موارد و بعد از مدتی نیز متوجه می شوید که حتی بسیاری از موارد کا ملا همدیگر را نقض می کنند
همچنین با توجه با جذب مخاطب نباید خیلی هم به خود مغرور شده چون با توجه به توضیحاتی که داده شد این فضا هم موقتی هست. و بیشتر مدرسین اینستاگرام هم خودشون یه سایت صاحب سایت هستند.
کاهش خلاقیت در طراحی و محدودیت در قالببندی نمایش
قطعا شما پس از رشد کسب و کار نیازمند تغییرات در چینش یا حتی استراتزی های جذب و فروش خواهید بود که این امر در اینستاگرام غیر ممکن است. همچنین جهت نمایش محتوای خود در اینستاگرام، شما محدود به پست و استوری و جند امکان محدود خواهید بود که امکانات چندانی را در اختیار شما قرار نخواهند داد. برای مثال اگر مخاطبی بخواهد تمامی پستهای شما را مشاهده کند و از میان آنها به دنبال مورد خاصی باشد، در صورت متعدد بودن پستها او با مشکل مواجه خواهد شد؛ چراکه جستجو در میان صدها پست که دارای دستهبندی خاصی نیستند و قابلیت جستجو از طریق تایپ عبارات میان آنها وجود ندارد، کار بسیار دشواری خواهد بود. توجه کنید که چنین محدودیتهایی بههیچوجه در وبسایت وجود ندارند.
عدم امکان ویرایش و بروز رسانی محتوای قبلی
پس از انتشار پست یا استوری در اینستاگرام، امکان ویرایش و بهروزرسانی زیادی وجود ندارد و همچنین نمی توانید پست ها را مجدد اولویت بندی کنید و تنها راه برای این کار، حذف نسخه قبلی و آپلود مجدد نسخه ویرایش شده میباشد. این کار برای مواردی با تعداد بالا بسیار زمانبر و دشوار خواهد بود. این محدودیت بخصوص در ارتباط با بهروزرسانی قیمتها، میتواند مشکلساز شود.
عدم امکان ثبت سفارش هوشمند و پرداخت خودکار
امکان فروش هوشمند بیش فروشی و بسیاری از فعالیت های تخصصی در اینستاگرام و همچنین امکان اتصال به درگاه بانکی وجود ندارد(البته به وجود برخی محدودیت ها )، به همین دلیل جهت دریافت و ثبت سفارشات، همچنین تکمیل فرآیند پرداخت و همچنین پشتیبانی انلاین در این پلتفرم و جود ندارد و باید بهصورت دستی و غیر خودکار اقدام کنید که عملی زمانبر برای شما خواهد بود. حتی در برخی مواقع، در صورت ازدیاد سفارشات نیاز است یک یا چند نفر را صرفاً جهت همین امر بکار بگیرید.
خطر فیلتر شدن یا جایگزین شدن نمونه جذاب تر
مدتها است که در کشور ما و بسیاری از کشورهای دنیا بحث فیلتر شدن شبکه اجتماعی داغ است. اگر شما زمان و سرمایه خود را تنها در اینستاگرام صرف کنید، در صورت فیلتر شدن این پلتفرم ضرر زیادی را متحمل خواهید شد. از سوی دیگر ممکن است بهمرورزمان شبکه اجتماعی دیگری نزد کاربران محبوب شده و آنها را به خود جلب کند. در این حالت نیز بخش زیادی از سرمایهگذاریهای شما در اینستاگرام به هدر خواهد رفت.
جمع بندی
همانطور که بالا گفته شد، ورود به کسب و کار انلاین و مالک شدن یک وب سایت اصولی به همراه تداوم در مدیریت آن، میتواند مزایای بسیاری داشته و برای هر کسبوکاری مفید باشد. و برند شما در این بستر میتواند تأثیر بسزایی در جذب مشتریان و آشنایی آنها با شما و برندتان داشته باشد.
در اخر این موضوع به آن معنا نیست که شما باید سایر پلتفرمها را کنار گذاشته و تنها به داشتن وبسایت اکتفا کنید. باید در نظر داشته باشید که هر پلتفرم، دارای مزیتهای خاصی میباشد و به همین دلیل استفاده از پلتفرمهای پرطرفدار ازجمله اینستاگرام، در کنار طراحی وبسایت که پایگاه اصلی کسب و کار شماست توصیه می شود و با توجه به نوع کار شما بررسی و استفاده گردد. اما در مجموع برای داشتن مزیت های زیر باید یک وب اصولی نیز داشته باشید:
جذب دائمی و هدفمندمخاطب از طریق موتورهای جستجو: موتور جستجوی گوگل، کسبوکارهایی که در این زمینه فعال هستند و وبسایت دارند، یا در بستر آنلاین حاضر هستند را به شما معرفی خواهد کرد و شما در کمترین زمان میتوانید به فرد متخصص موردنیاز خود دسترسی داشته باشید. این اتفاق ممکن است درزمینه مربوط به کسبوکار شما نیز رخ دهد و شما از طریق داشتن وبسایت میتوانید
کاهش تمامی هزینه ها بخصوص هزینه تبلیغات : روشهای تبلیغاتی از تلویزیون گرفته تا اجاره بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر، هزینههای بسیار زیادی دارند و آنطور که باید مخاطبان هدف شما را جذب نمیکنند. اما شما با کمتر از هزینه یک ماه انها می تونید سایت خود را راه اندازی و به درامد برسانید.
بهطورکلی ازآنجاکه امروزه تقریباً همه افراد به اینترنت دسترسی دارند، فضای آنلاین بستر بسیار مناسبی برای تبلیغات میباشد که نسبت به سایر گزینهها، نیاز بهصرف هزینه کمتری دارد و استفاده از آن میتواند بسیار مفید واقع شود. بخصوص اگر از وبسایت استفاده نمایید.
خروج از محدودیت مکانی:اگر فروشگاه فیزیکی بزرگ در بهترین مکان داشته باشید مشتریان و دامنه فعالیت شما محدود به شهری که در آن حضور دارید خواهد بود و بسیاری از فرصتهایی که منجر به پیشرفت تجارت شما خواهند شد را از دست خواهید داد. اما با داشتن وب سایت و سئو کردن آن محصولات شما دیگر به موقعیت مکانی محدود نخواهد بود، بلکه میتوانید در سراسر کشور مشتریان را جذب کرده و فروش خود را گستردهتر کنید و حتی بهصورت بینالمللی فعالیت کرده و درآمد دلاری کسب کنید.
خارج شدن از محدودیت زمانی:اگر همچنان از روش سنتی یا حتی کسبوکارهای اینستاگرامی و سایر پلتفرمهای برای کسبوکار خود استفاده مخاطبان شما، تنها در ساعات کاری میتوانند به شما مراجعه کرده و خرید کنند. زیرا هنگامیکه مشتری شما جهت خرید پیام دهد، تا زمانی که شما پیام را مشاهده و سفارش او را ثبت کنید ممکن است ساعتها بگذرد. در این مدت امکان تغییر نظر مشتری یا بروز هر مشکل دیگری بر سر راه خرید او وجود دارد. اما یک وب سایت شما را از این نوع محدودیتهای زمانی آزاد خواهد کرد. مخاطب شما در هرزمانی که بخواهد میتواند وارد وبسایت شده، به دنبال خدمات یا محصول مدنظر خود باشد، آن را انتخاب و درنهایت هزینه آن را پرداخت کند. این فرآیند در وبسایت، حتی در ساعات نیمهشب نیز امکانپذیر است.
و در اخر ساخت وبسایت و جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو، میتواند بهترین و کمهزینهترین روش برای کسب درامد تبلیغات و افزایش درآمد باشد و در سریع ترین زمان شمار را از محدودیت مکانی و زمانی خارج می کند و برند شما را در بین مخاطبان مشهور می سازد.
دیدگاهتان را بنویسید