وب سایت یا شبکههای اجتماعی؟ کدام برای کسب و کار مناسب است؟
فهرست مطالب
Toggleوب سایت یا شبکههای اجتماعی؟
حتماً تا حالا برای شما این سؤال پیش اومده که :
- ” تفاوت سایت با فضای مجازی چیه و اصلاً سایت بدرد کسب و کار من می خوره یا نه؟ “
- یا اینکه “یک سایت چه امکاناتی برای من فراهم می کنه که در فضای مجازی نیست؟ “
- یا حتی از اون دوتا مهم تر، “روش های جذب درآمد و فروش در سایت یا فضای مجازی چه فرقی با فضای حقیقی داره؟ “
در اینجا قصد داریم تا خیلی ساده و کاربردی یکبار برای همیشه به این سوالات پاسخ بدیم تا شما بتونید با یک دید کاملاً وسیع از تمام پتانسیل کسب وکار خودتون استفاده کنید.
پس اگه
- یک ایده داری و تازه می خوای کار خودتو شروع کنی
- یا اینکه صاحب کسب وکار هستی اما نمی دونی که سایت خودتو راهاندازی کنی یا نه
- یا صاحب وب سایت هستی و دوست داری از قابلیت های یک سایت بیشتر با خبر بشی تا بتونی فروش بیشتری داشته باشی
در ادامه با ما همراه باش …
تفاوت سایت با فضای مجازی چیه؟
بریم سراغ پاسخ سؤال اول:
“تفاوت سایت با فضای مجازی چیه و اصلا سایت بدرد کسب وکار من می خوره یا نه؟”
یا به عبارت دیگه “وب سایت یا شبکه های اجتماعی؟”
ابتدا یک سؤال از شما می پرسم : اولویت شما با ساخت کسب وکار خودتون هست یا کسب وکار دیگران؟
شاید شما تا حالا مستأجر بودید، یه مستأجر هیچ وقت دل خوش به خونه ای که داخلش هست، نمی شه و هیچ وقت پول زیادی، خرج خونه نمی کنه؛ به نظرتون چرا؟ چون می دونه خونه واسه خودش نیست و باید یه روزی از اونجا بره. داستانِ ما در فضای مجازی هم همینه.
همهی ما در شبکه های اجتماعی مستأجریم.
داریم اجاره می دیم و از زمان با ارزشی که داریم هزینه می کنیم.
البته صاحب خونه هم همچین آدم بدی نیست چون داره کلی امکانات به ما میده.
پس با توجه به اینکه که رسانه های اجتماعی تحت مالکیت ما نیستند(بهخصوص در کشور ما که هیج قانونی برای شبکه های اجتماعی وجود نداره)، صرف زمان برای توسعه صفحه یا کانال در شبکه اجتماعی بیشتر به کسب وکار اون پلتفرم کمک میکنه تا کار شما.
حالا هرچه شما زمان می ذارید و محتوا تولید می کنید تا مخاطبتان خودتان را جذب کنید، در نهایت شما به افزایش دارایی های اون شبکه کمک کردید.
اما زمانی که صاحب خونه رفتارش رو عوض کنه ممکنه ما با مشکلات زیادی مواجه بشیم. به عنوان مثال همین چند سال پیش بود که فیس بوک سیاست های خودشو در قبال کسب و کار ها عوض کرد و باعث شد تا کلی آسیب به اونها وارد کنه (البته این حرکت از طرف دولت ها بی پاسخ نموند و اونها برای اینکه یک امنیت نسبی در این فضا حاکم بشه قوانینی برای پلتفرم های پر مخاطب وضع کردند).
و این خبر رو هم به شما بدم که این تغییر سیاست در اینستاگرام هم شروع شده.
البته از این بدتر هم میشه چون ممکنه یک دفعه صاحب خونه شما رو از خونه خودش بندازه بیرون. حتماً تا حالا شنیدید که بعضی از افراد پیج هایی داشتن که به هر دلیلی از دسترس خارج شده و دیگه قابلیت برگشت هم نداشته.
بله صاحب خونه در یک مکان با قوانین خودش که هیچ نظارتی روی اون نیست و حتی رقیب خاصی هم نداشته باشه میتونه این کار رو انجام بده.
نکاتی که باید در شبکه های اجتماعی رعایت کنیم
تا زمانی که فضای شبکه های مجاری مستأجریم، دو نکته زیر را رعایت کنید:
- طوری فعالیت کنید که به خاطر کم و زیاد شدن ها در این فضا غصه نخورید. چون این فضا پایدار نیست و عموماً مخاطبان این فضا با توجه به موج هایی که بهوجود می آید از یک پلتفرم به جای دیگری کوچ می کنن و محبوبیت های نرمافزار ها تغییر می کند. به عنوان مثال قبلاً “وایبر” و “وی چت” مخاطبان زیادی در ایران داشت و الان اینستاگرام، پینترست، تلگرام، واتساپ و … . حتماً در آینده هم این نرم افزارها جای خودشون را به مواردی جدیدتری خواهند داد.
- با توجه با جذب مخاطب، خیلی هم خوشی ها زیر دلتون نزنه. چون با توجه به توضیحاتی که داده شد این فضا هم موقتی هست. شاید تا حالا دوره آموزشی زیادی در مورد فضای مجازی از جمله اینستاگرام دیده باشید. اگه دقت کنید تمام این مدرسین خودشون یه سایت هم دارن که یکی از دلایل اصلی اون همین مورد هست.
سایت بدرد کسب وکار من می خوره یا نه؟
خوب حالا اگر یکی از موارد زیر نیاز شما باشه با حضور در فضای مجازی تا حدی و با داشتن یک وب سایت خوب کاملاً می تونه نیاز شما را بر طرف کنه.
1. جذب مخاطب و ارتباط سازی:
طبق آمارها هر روز حدود بیش از 2.5 میلیارد نفر از اینترنت استفاده می کنن و اگر شما در این فضای آنلاین حضور نداشته باشید عملاً امکان استفاده از فرصت دیده شدن در اینترنت را از دست خواهید داد.
به طور معمول هر کسی که نیاز به موضوعی داره (اطلاع، خرید و …)، یه راست می ره سراغ موتورهای جستجو که غول اونها گوگل هست.
به همین خاطر بهینهسازی وب سایت برای موتورهای جستجو (که بهش می گن “سئو”) و متناسب با نیاز مخطبانِ هدف برای صاحبان کسب و کارها بسیار اهمیت داره. که این کار در نرم افزارهای فضای مجازی بسیار ضعیف انجام می شه ولی در وب سایت صفر تا صدش دست مالک سایت هست. یعنی هر چی بیشتر روی سئو کار کنی می تونی بیشتر مخاطب جذب کنی و بیشتر بفروشی.
بهینهسازی وب سایت می تونه افرادی که احتمال خرید از محصول شما را دارن مستقیماً با آن آشنا کنه. حالا اگه صفحات محصول شما به درستی طراحی شده باشه می تونه فروش شما را چند هم برابر کنه.
2. یک رسانه عالی برای اطلاع رسانی:
با حضور در فضای آنلاین، این فرصت فوقالعاده را داری که مشتریان خود را با ارائه و معرفی مؤثر خدمات، آشنا و جذب کنی.
با داشتن وب سایت می تونید به راحتی، با سرعت و به صورت کاملاً رایگان، آخرین محصولات و خدمات خود را ارائه یا خدمات قبلی را به روز رسانی کنی. همین طور مشتریان خود را از تغییرات کسب و کارتان با خبر کنی.
در وب سایت این امکان وجود داره که اطلاعات کاملی از محصول، خدمات و یا نمونه کارها بدون هیچ محدودیتی و با انواع فرمت های متنی، عکس، صوت و فیلم قرار بدی. همچنین می تونید بروشور و کاتالوگ و همین طور خبرنامه به منظور صرفه جویی در منابع کاغذی و چاپی برای کاربران ارسال کنید.
3. عملیات بازاریابی:
شاید مهم ترین بخش داشتن یک وب سایت در نگاه بلند مدت، انجام عملیات بازاریابی باشه.
شما با داشتن یک وب سایت و ارائه پیشنهادهای مختلف، این امکان را دارید که اطلاعات مشتری و افرادی که به کسب و کارتان علاقه مند هستن را جمعآوری کنید و برای تبدیل شدن آنها به مشتریان بالقوه به صورت خودکار برنامه ریزی کنید.
تبلیغات در سایت و فضای مجازی با هزینه کمتری نسبت به روش هایی مثل تبلیغات تلویزیونی قابل اجراست. با داشتن یک وب سایت و انتقال علاقه مندان به اون می توان با مدیریت و ارتباط خودکار با مخاطبین، فرایند فروش را تسریع و جریان درآمدی را بهوجود آورد(با استفاده از روش هایی مثل ایمیل مارکتینگ که یکی از پربازده ترین روش های بازاریابی در سراسر جهان هست).
در این روش حتی اگر افراد به سایت شما مراجعه نکنن، از طریق ایمیل هایی که دریافت می کنن، از آخرین اخبار و محصولات شما آگاه می شن.
یک پنل مدیریتی قوی در وبسایت، امکان تحلیل عملکرد رفتار و شناخت رفتار مشتریان با استفاده از ابزارهای دیجیتال را برای شما فراهم میکنه.
4. افزایش فروش:
یک وب سایت حرفه ای امکان سادهسازی و تسریع در فرایند خرید24 ساعته را در اختیار شما قرار می ده.
علاوه بر اون امکان ایجاد گروه جدیدی از مشتریان، حذف تماس های تلفنی پشت سر هم، حذف کاغذ بازی های ثبت سفارش و چندین برابر کردن سرعت تحویل کار به مشتری نهایی را فراهم می کنه.
همچنین برای افزایش راه های درآمدزایی، با داشتن یک وب سایت می تونید از قدرتمندترین ابزار برای همکاری در فروش استفاده نمایید تا درآمد خود را چند برابر کنید.
5. ارتباط با مشتریان:
ارائه هر گونه خدمات به مشتریان به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته به صورت سازماندهی شده و هدفمند فقط در وب سایت امکانپذیر هست.
یک وب سایت تخصصی با پاسخ دهی به سوالات تعداد زیادی از مشتریان با طراحی سوالات متداول به جای مراجعه حضوری، در زمان شما صرفه جویی می کنه.
هم چنین می توان بهتر از هر راه دیگری (مثلاً آموزش تلفنی) با مشتریان در ارتباط بود و به اونها آموزش های لازم جهت استفاده از محصولات را داد.
با ایجاد باشگاه مشتریان، می توان انواع خدمات را به مخاطبان ارائه داد. مثل ارسال خبرنامه هفتگی، ارائه تخفیفات ویژه، هدایا، مشاوره و … .
6. افزایش اعتبار و برند سازی:
با داشتن یک وب سایت بسیار جذاب و با محتوای مناسب و مؤثر می تونید در ذهن مشتریان خود به عنوان یکی از بزرگان عرصه کسب و کار، همواره مورد توجه قرار داشته باشید و برند خودتان را توسعه دهید.
شاید برای همه امکانپذیر نباشه که در مرکز شهر مغازه بگیرن و اونجا فعالیت کنن اما در مورد وب سایت این امتیاز وجود داره که هر کسی با تلاش و پیگیری در بهترین جای اینترنت قرار بگیره.
شما همواره می توانید در بخش مقالات و تالار گفتگوی وب سایت، آموزش ها و تجربیات خودتون را با کاربرانی از سراسر دنیا به اشتراک بذارید. با آن ها در تعامل باشید و یک کانال جذب، ارتباط سازی و اعتماد سازی عالی با مشتری ایجاد کنید.
نتیجه گیری:
شبکه های اجتماعی برای شروع کسب و کار و یا استفاده از اون در کنار یک وب سایت برای کسب و کار خوبه. این شبکه های اجتماعی می تونن برای شناساندن کسب و کار ما به مخاطبان مناسب باشه. ولی باید در نظر بگیریم که این شبکه های اجتماعی ویترین کسب و کار ما هستن و باید کارهای زیادی انجام بدیم تا کاربر جذب ما بشه، به ما اعتماد کنه، از ما خرید کنه و تبدیل به مشتری دائم بشه.
این موارد تنها با بسنده کردن به شبکه اجتماعی برای کسب و کار اتفاق نمی افته. این وب سایت هست که با قابلیت های زیادی که در اختیار ما می ذاره می تونه تمام خواسته های ما و مشتریان رو برآورده کنه.
امروزه و با پیشرفت تکنولوژی طراحی وب سایت به یک کاسب و کاسبی اعتبار خاصی می بخشد. به عبارت دیگر نداشتن وب سایت از اعتبارش کم می کنه.
لطفاً نظرات و سؤالات خود را برای ما ارسال فرمایید.
این مقاله چه میزان برای شما مناسب بود؟
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
مثال بسیار جالبی بود دقیقا همه ما در فضای مجازی مستاجر هستیم و دیر یا زود ممکنه به هر دلیلی پیج خود مونو از دست بدیم .خیلی نباید به پلت فرم های شبکه اجتماعی دل ببندیم و فقط به عنوان یه ابراز از اونها استفاده کرد .
کاملا درسته چون در شبکه های اجتماعی ما فقط کاربر هستیم و صاحب اون پلتفرم می تونه هر طور خواست با ما رفتار کنه. که این اصلا به نفع ما نیست