تبلیغات پولساز
7 ویژگی تبلیغات پولساز که باید بدانید
تبلیغات پولساز: حتماً تا حالا خیلی از محصولات را در بازار یا فضای مجازی دیدید که هم از نظر کیفیت و هم خدمات از محصول شما ضعیفتر است اما هم طرفداران بیشتری دارد و هم فروش بالاتر و این اتفاقی نیست. مسلماً صاحبان آن محصولات نکاتی می دانند که شما نمیدانید.
همانطور که اگر شما خوشمزه ترین غذای دنیا را هم را درست کنید اما لزوماً بیشترین فروش را ندارید. این موضوع بیانگر این است که فقط متخصص بودن کافی نیست و باید اصول کسب و کار و شاخه کاری خودتان را نیز بدانید تا سرعت رشد شما در ان شاخه چندین برابر شود.
تا حالا تبلیغات انجام دادی؟
تمام صاحبان کسب و کار یا الان تبلیغات انجام داده اند یا در فکر انجام تبلیغات هستند. چون بی شک تبلیغات سریع ترین راه برای دیده شدن و فروش بیشتر است.
اما متأسفانه اغراق آژانسهای تبلیغاتی و صاحبان رسانههای بزرگ (پیج ها – بلاگرها) از یک سو و آماده نبودن زیر ساخت های لازم برای یک تبلیغ مؤثر از سوی دیگر سبب شده تا بسیاری از صاحبان کسب و کار و بهخصوص کسب و کارهای نوپا از انجام تبلیغات خاطره خوبی نداشته باشند.
در ادامه با تیم اسمارت همراه باشید تا به صورت کاربردی 7 ویژگی تبلیغات پولساز را آموزش ببینید و با صرف یک هزینه منطقی به نتایج دلخواه خود نزدیک تر شوید.
اما قبل از اینکه موارد مورد نیاز تبلیغات موثر را بیان کنیم لازم است که ابتدا از محصول خود مطمئن باشید یا به عبارت دیگر که ما در مشاوره به کسب و کارها می گوییم، محصولتان (کالا یا خدمات شما) کامل و جذاب باشد. همچنین باید از قبل تا حدی میزان بودجه خود را برای تبلیغات مشخص کرده باشید و این را هم بدانید که این بودجه را می خواهید صرف هدفگیری کدام بخش از مخاطبان خود قرار دهید.
ویژگی های تبلیغ پولساز
حال که موارد بالا را تکمیل کرده اید برویم سراغ ویژگی های یک تبلیغ پولساز:
1. هدف گذاری برای تبلیغ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تبلیغات بی هدف از سوی صاحبان کسبوکارها، چیزی است که این روزها شاهد آن هستیم و بدون نتیجه از تبلیغ صرفاً فقط هزینه ای را انجام داده ایم. اما برای رسیدن به نتیجه اولین گام انتخاب هدف است. چون بدون داشتن هدف بقیه پله ها نیز اثری نخواهد داشت.
حالا بیاید با هم ببینیم یک تبلیغ چه اهدافی می تواند داشته باشد:
دیده شدن محصول یا برند
نخستین هدفی که در بسیاری از کمپینهای تبلیغاتی دنبال میشود، شناخته شدن محصول یا اسم نام تجاری ماست.
در واقع هدف صاحبِ محصول این است که اسم محصول به گوش مخاطبان و مشتریان بخورد و چشم مخاطبان، بیشتر و بهتر با محصول یا برند او آشنا شود و در نتیجه سبب افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) شود.
دعوت به کار خاص
رایجترین و سادهترین هدف این است که مخاطب را ترغیب کنید یک اقدام مشخص انجام دهد:
به عنوان مثال:
- همین الان عدد … را به شمارهی … پیامک کنید.
- برای دیدن فلان آموزش ،شماره خود را ارسال نمایید.
- پست ما را استوری کنید تا در قرعهکشی شرکت داده شوید.
- از طریق لینک زیر به سایت ما سر بزنید و ایمیل خود را ثبت کنید.
- به فروشگاه ما سر بزنید و از تخفیفهای جشنوارهی بهاره یا پاییزه بهرهمند شوید.
- اگر قبلاً محصولات ما را خریدهاید، شماره سریال محصول را به شمارهی … پیامک کنید تا در قرعهکشی شرکت داده شوید.
دو هدف بالا از جمله مهترین های اهداف برای شروع تبلیغات است اما در ادامه نیز چند هدف دیگر بیان می شود:
- افزایش مستقیم فروش
- جذب مشتریان جدید و افزایش سهم بازار
- معرفی محصول جدید
- تقویت ارتباط با مشتریان
- ورود به بازارهای جدید
دو نکته:
- اهداف را طوری انتخاب کنید که قابل سنجش باشد.
ترغیب به اقدام از این نظر ساده است که میتوان آن را به سادگی سنجید.
اما اگر هدف کمپین شما آگاهی از برند باشد، لازم است با پرسشنامه به سراغ یک جامعهی آماری بروید و یادآوری برند و تشخیص برند را اندازه بگیرید. بعد از کمپین هم باید دوباره این کار را انجام دهید تا متوجه شوید که پولتان را درست خرج کردهاید یا هزینهای که کردهاید هرز رفته است.
- از اهداف به صورت ترکیبی استفاده کنید و فقط به یک هدف اکتفا نکنید.
2. آماده شدن زیر ساخت های کسب و کار، سایت و پیج
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
کسب و کار اینستاگرامی ابتدا یک کسب و کار است و از اینستاگرام به عنوان یک ابزار استفاده می کند. پس در قدم دوم شما باید زیر ساخت کار را آماده کنید و بعد هم زیر ساخت های پیج اینستاگرام را برای یک تبلیغ موفق بسازید.
از جمله وارد مهم که حتماً باید مشخص باشد:
- انتخاب کالا یا خدمات جذاب(اگر کالا دارید باید حداقل سه تامین کننده داشته باشید)
- مشخص بودن مزیت های شما نسبت به سایر فروشندگان
- روش های درآمدزایی
- مشخص کردن مخاطبان و راه های ارتباطی با آنها
- داشتن یک پیشنهاد عالی و برنامه تخفیف به آنها
- نکته: در مواد بالا بررسی رقبا به سرعت می تواند به شما ایده دهد و شما را در تکمیل آنها کمک کند
همچنین بعد از مشخص شدن زیر ساخت های کار باید زیر ساخت های پیج اینستاگرامی را شخص کنید از جمله موارد مهم در این زمینه می توان به مورد زیر اشاره نمود:
از جمله وارد مهم که حتماً باید مشخص باشد:
- انتخاب نام برند و نام صفحه – لوگو – انتخاب رنگ و فونت – قالب متناسب با کار شما
- نوشتن یا تکمیل یک بیوگرافی حرفه ای به طوری که تا مخاطب وارد پیج شما بشود متوجه ارزشی که محصولات شما برای او بهوجود آورده است بشود
- هایلایت ها را به صورت تخصصی کامل کنید
- حداقل 15 پست با موضوعات دغدغه مخاطب و راهکارهای آن، نیاز برای آینده، نتیجه محصول و طریقه استفاده قرار داده باشید. و استوری ها را در طول شبانه روز فعال نگه دارید و پیشنهادات فروش خود را انجا قرار دهید
با رعایت موارد بالا شما قدم دوم در زمینه ایجاد زیر ساخت های پیج پولساز را با موفقیت پشت سر گذاشته اید.
3. طراحی یک تبلیغ حرفه ای
یه متن تبلیغاتی موثر حداقل باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
الف- تیتر با عامل جلب کننده قوی
اگر تیتر شما جلب توجه نکند، احتمال دارد که همه چیز از دست برود. چون احتمالاً کسی بقیه تبلیغ شما را نخواهد دید. حتی می توانید یک پیشنهاد واضح بدهید.
ب-مزیت ها
مزیت ها را واضح به مشتری بگویید و سعی کنید ریسک مشتری را به حداقل برسانید تا اعتماد را به حداکثر برسانید.
ج- راههای خرید و ارتباط
باید روش های خرید از کسب و کار شما و راه های ارتباط با خودتان را به طور کامل، ساده و مشخص بگویید
د- پیشنهادات
حتماً با پیشنهادات خود برای مخاطب ضرورت ایجاد کنید
یک فرمول سه مرحله ای برای تبلیغات پولساز
اول، بهمنظور نوشتن متن تبلیغاتی مؤثر ابتدا باید، مشکلی را که مشتری خواهان حل شدنش است، نیازی که خواهان مرتفع شدنش و یا دردی که خواهان تسکینش هست، مطرح نمایید. این کار بلافاصله توجه مشتری احتمالی را به خود جلب کنید.
دوم، راهحل را تشریح کنید، شما بهترین شیوه برای حل مشکل، رفع نیاز و تسکین درد را توضیح میدهید. این کار انگیزه خرید را در ذهن مشتری فعال میکند.
سوم، محصول خود را بهعنوان بهترین راهحل موجود ارائه میدهید و در آخر نیز فراخوان میدهید. شما به مشتری احتمالی خود میگویید که از وبسایت شما بازدید کند و یا فوراً محصول را تحویل بگیرد. بهاینترتیب نزدیکترین راه برای حل مشکل و یا رفع نیاز به مشتری را ارائه میدهید.
نکته مهم در تبلیغ نویسی:
برای هیچکس مهم نیست که خدمت یا کالای شما چیست. هیچکس توجهی به کالا و خدمت شما ندارد. تنها مسئله حائز اهمیت برای مشتریان این است که محصول شما چگونه باعث بهبود زندگی آنها میشود.
مردم به دلایل و انگیزههای متعددی دست به خرید میزنند. ولی میتوانید همه این دلایل را در یک انگیزه برای خرید خلاصه کنید: بهبود و ارتقا.
در واقع مشتریان تمام اوقات روز (یعنی صبح و ظهر و شب) در حال خرید بهبود هستند. آنها فقط به این موضوع اهمیت میدهند که آیا کالا یا خدمت شما، زندگی یا کارشان را بهبود خواهد بخشید. وقتی هر نوع تبلیغی مینویسید، نکته اصلی مورد اشاره در تبلیغ باید بهبود و ارتقایی باشد که عرضه میکنید. و باید این بهبود را شفاف سازید و به مشتری به صورت کاملا واضح بیان کنید.
4. بودجه، مکان و زمان اجرای تبلیغ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
به طور کلی مقدار پول و سرمایه ی مورد نیاز برای تبلیغات بودجه نامیده می شود که بنا بر نوع کسب و کاری که شما راهاندازی کرده اید و هدف می تواند متفاوت باشد. اما حتماً باید مبلغی را برای این کار مشخص کنید.
مکان یا رسانههای مختلف برای ترغیب مخاطب خاص جهت اقدام بسیار مؤثر است. بهخصوص اگر قصد تبلیغ در اینستاگرام را دارید حتماً باید مخاطبان و درصد واقعی بودن آن را بدانید تا اثر بخشی آن را چند برابر کنید.
زمان انتشار تبلیغ یکی از عوامل مستقیم در اثر بخشی تبلیغ است. زیرا تشخیص نادرست زمان تبلیغات، از جمله علتهایی است که موجب شکست برنامههای تبلیغاتی می شود.
پس تصمیمگیری دربارهی زمان شروع و مدت زمان اجرای برنامه تبلیغاتی، به سادگی میتوانند میزان موفقیت یک برنامهی تبلیغاتی یک کسب و کار را تغییر داده و یا سرنوشت آن را از موفقیت به شکست (یا برعکس) تغییر دهد.
5. اجرای با برنامه و کمپین وار
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
بسیاری از کارآفرینان گمان میکنند که اجرای یک کمپین تبلیغاتی تنها به معنی ساخت و پخش تبلیغات است. اما کمپین تبلیغاتی مفهومی فراتر از تبلیغات صرف است. برای اینکه از تبلیغات بهترین نتایج حاصل شود، باید از همان ابتدا بهخوبی سازماندهی شود تا بتوان در زمان کوتاه، فروش بالایی را ایجاد نمود.
6. اجرا توسط تیم های متخصص
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
با توجه به اینکه تیم های تبلیغاتی بارها و بارها این کارها را انجام داده اند، می توانند با شناخت بهتر و با اجرای تبلیغات با هزینه کمتر به نتیجه بهتری برسند.
اگر قصد دارید که یک کمپین تبلیغاتی به خصوص از نوع تبلیغات اینترنتی برای کسبوکارتان آغاز کنید، توصیه میکنیم که کار را به کاردان بسپارید. یک تیم تبلیغاتی با تجربه که تمرکزش بر بازاریابی اینترنتی است میتواند در این زمینه به شما کمک کند. همکاری با یک طراح کمپین حرفهای، با توجه به بودجه موردنظرتان، شما را به نتایج مطلوب برساند. البته باید در انتخاب تیم دقت کنید تا سرمایه و وقتتان به هدر نرود.
7. آنالیز تبلیغ و دوباره اجرا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
همچنین، به یاد داشته باشید که یک کمپین تبلیغاتی باید معیارهای قابل اندازهگیری داشته باشد تا بتوانید عملکرد آن را بسنجید.
ارزیابی عملکرد در حوزههای مختلف، از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در دنیای بازاریابی، کاملاً ضروری و حیاتی است. اگر عملکرد کمپینتان را ارزیابی نکنید، نمیتوانید بفهمید که آیا همه چیز بهخوبی پیش میرود یا باید در آن تغییری ایجاد کنید. به همین خاطر، در یک کمپین تبلیغاتی، تعیین معیارهای قابل اندازهگیری با توجه به اهداف از قبل تعیین شده بخشی اساسی از فرآیند است.
نکته پایانی
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- هیچ وقت از یکبار تبلیغات و نتیجه نگرفتن نترسید، بلکه سعی کنید با آنالیز دقیق دور مثبت در کسب و کار خود ایجاد کنید و برای تبلیغات بعدی نیز برنامه داشته باشید.
- اگر یکی از اهداف شما جذب مخاطب است، حتماً اساس را بر کیفیت مخاطب قرار دهید تا تعداد مخاطب. زیرا یک مخاطب هدفمند می تواند یک مبلغ واقعی برای کار شما باشد و ارزشی معادل ده برابر یک مخاطب غیر هدف دارد.