دلایل شکست کسب و کارهای نوپا(13 دلیل اصلی+چالش ها)
فهرست مطالب
Toggleمقدمه
دلایل مختلفی برای شکست کسب و کارهای نوپا وجود دارد که با توجه به انتخاب نوع کسب و کار اولویت های متفاوتی دارد. اگر شما هم به تازگی وارد دنیای کارآفرینی شده یا سرعت کسب وکار خود را پایین می بینید در ادامه این بحث با ما همراه باشید.
بنا بر تجربیات و بررسی علت شکست بسیاری از کارآفرین ها، سعی شده در این بخش شما را با این دلایل آشنا سازیم تا بتوان با شناخت نسبت به این موارد، کسب و کار خود را در مقابل آنها واکسینه کرد.
صوت مقاله
در ادامه می توانید صوت مقاله “چرا کسب و کارهای نوپا با شکست مواجه میشوند؟ ” را گوش کنید.
1- عدم توجه نسبت به نیاز بازار
بسیاری از افرادی که قصد راهاندازی کاری را دارند بدون توجه به نیاز بازار و دوراندیشی نسبت به این نیاز در سال های آینده، کسب و کار خود را راهاندازی می کنند. آنها بیشتر از اینکه به مشتری توجه داشته باشند به احساس خود توجه می کنند به همین دلیل بعد از مدت کوتاهی از بازار حذف می شوند.
پس حتماً قبل از شروع هر کاری ابتدا بازار را در ابعاد کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت نیازسنجی کنید. سپس با مشاوره گرفتن از افراد متخصص در زمینه خود کار خود را آغاز کنید.
2- نبود تمایز در محصول یا ارائه محصول ضعیف به بازار
مایکل پورتر، استاد دانشکده ی کسب و کار دانشگاه هاروارد معتقد است: تنها دو راه برای رقابت موفقیت آمیز در بازار امروزی وجود دارد:
- محصول شما باید از تمامی محصولات مشابه در بازار، متمایز باشد.
- قیمت فوقالعاده کمتری برای آن در نظر گرفته شود.
استراتژی قیمت پایین عموماً برای کسب و کارهای نوپا خیلی کارساز و جوابگو نیست. چون عموماً رقبای آنها بودجه های زیادتری در اختیار دارند و آنها می توانند به راحتی با این روش مقابله کنند.
بنابراین شرط اول همه کسب و کارهای نوپا این است که باید محصول خود را متمایز کنند.
کسب و کارهای نوپا در رقابت با سایر برندهای موجود در بازار، باید دلیل قانع کننده ای را برای خرید محصولات خود (کالا یا خدمات)ارائه کنند. اگر شما نیز دلیل قانع کننده، شفاف و درستی را برای ارائه ی محصول خود ندارید و نمی دانید که چرا محصول شما، بهترین گزینه ی برای مشتریان است، همین الان در طرح تجاری خود تجدید نظر کنید.
خیلی از مواقع معرفی نکردن محصول بهتر از معرفی یک محصول ضعیف است.
زیرا باعث از بین رفتن سرمایه های شما از جمله پول، انرژی و زمان می گردد. در این بخش حتماً باید با مشاور در اتباط باشید تا محصول شما را به یک محصول کامل تبدیل و آماده ی ورود به بازار کند.
3- عدم شناسایی مشتری متناسب با محصول
حال فرض می کنیم که تمایز محصول خود با سایر محصولات مشابه در بازار را ایجاد نموده و کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید. این دلیل به تنهایی کافی نیست.
تمایز در کار شما باید موجب بهبود زندگی دیگران شود.
زیرا اگر این ویژگی را نداشته باشد تعداد اندکی از افراد برای کسب و کار شما ارزش قائل می شوند.
به همین دلیل است که باید بخشی از بازار هدف را شناسایی کنید که حاضر باشند برای وجه تمایز شما پول بدهند. از طرف دیگر اندازه ی بازار هدف باید قابل قبول باشد یعنی تعداد مشتریان در این بازار کم نباشد.
البته عکس این مطلب هم برای کسب و کارهای نوپا وجود دارد. بسیاری از کارآفرینان در شروع کار فکر می کنند که می توانند به همه ی گروه ها کمک کنند. به عبارت دیگر آنها بخش های زیادی از بازار را مورد هدف قرار می دهند. بسیاری از کارآفرینان با این مشکل مواجه شده اند. آنها از استعدادها و مهارت های کافی برخوردار هستند. همچنین از تجربیات افراد زیادی استفاده کرده و سرمایه مورد نیاز هم دارند اما بازار هدف نامناسبی را انتخاب می کنند.
4- نداشتن سیستم اطلاع رسانی
یک نقل قول قدیمی و اشتباه می گوید: “اگه محصول شما عالی باشد، از سراسر جهان برای خرید آن به سراغ شما می آیند.”.
اما اگر مردم سراسر دنیا از وجود این محصول بیاطلاع باشند، هیچکدام از آنها به سراغ شما نخواهند آمد. شما به یک برنامه ی بازاریابی نیاز دارید تا بتوانید به بازار هدف انتخابی خود دسترسی داشته باشید. این دسترسی باید به همراه یک پیام قانع کننده در مورد محصول باشد. حتماً دلیل ارائه ی محصول یا خدمات خود را به طور کامل به اطلاع مشتریان برسانید.
مشتری ها باید بدانند که چرا محصول شما، بهترین گزینه ی پیش روی آنهاست.
5- سد بزرگ فروش
بسیاری از افراد به خوبی می توانند محصولات و کالاهای کوچک را تولید کنند. به همین دلیل کسب و کار خانگی خود را راهاندازی می کنند. اما آنها فراموش می کنند که باید با سد بزرگ فروش مقابله کنند. این مورد شاید بزرگترین سد کسب و کار های کوچک در ابتدای کار باشد. درک وجه تمایز محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
شناسایی بخش مورد نظر از بازار هدف نیز امری حیاتی است. علاوه بر این نباید نحوه ی دسترسی به بخش بازار هدف را نیز فراموش کنید. با اینحال و بعد از اینکه این سه مرحله را انجام دادید، باید فروش محصولات خود را نهایی کنید. باید قبل از راهاندازی کسب و کار، از نحوه ی قطعی کردن فروش محصول یا خدمات خود اطمینان حاصل کنید.
سعی کنید قبل و حین راهاندازی کسب و کار، در زمینه ی فروش آموزش ببینید و با مشاوران خود در ارتباط باشید.
یک راز مهم در این بخش این است که بسیاری از محصولات را ابتدا باید فروخت و سپس تولید کرد تا با تعداد زیادی از محصولات در انبار خانه خود مواجه نشوید.
دلیل شکست اکثر کسب و کارها این است که آنها نمی توانند در ابتدا جریان های درآمدی برای تامین نیازهای شخصی خود را فعال کنند.
سایر دلایل:
مسلماً دلایل دیگری نیز برای عدم موفقیت کسب و کارهای نوپا وجود دارد. در بالا 5 دلیل که از مهمترین عوامل شکست کسب و کارهای نوپا است به طورکامل بیان شد. اما در ادامه 8 دلیل دیگر هم به صورت تیتروار بیان می شود:
6- عدم شناخت دقیق نسبت رقبا و بازار
7-قیمت گذاری های نامناسب
8-نداشتن مدل کسب و کار
9-نداشتن تمرکز کافی
10-استفاده از اعضای تیم ضعیف
11-نداشتن علاقه نسبت به کار
12-عدم توجه به مسائل قانونی
13-نداشتن خلاقیت و به روز نشدن
نتیجه گیری
آغاز و راه اندازی یک کسب و کار مخاطره آمیز است و تمامی آمارها، برخلاف میل شما هستند. با اطلاع و پیروی از گام های بالا، شانس خود برای موفقیت را چند برابر کنید. زمانی که هر مرحله را به صورت مجزا بررسی می کنید، باید با خودتان صادق باشید.
دست کم گرفتن هر کدام از موارد بالا می تواند به نابودی و شکست کسب و کار بیانجامد. در این مقاله سعی شد تا شما با 13 عامل شکست ایده های نوپا آشنا شوید. می توان با برنامه ریزی و مشاوره هدفمند درصد موفقیت بسیار بالاتر برد.
لطفاً نظرات و سؤالات خود را برای ما ارسال فرمایید.
این مقاله چه میزان برای شما مناسب بود؟
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
جالب بود . امیدوارم جوانایی که میخوان کار راه بندازم حتما قبلش این مقاله رو بخونن تا با دلایل شکست کسب و کارها آشنا بشن. من که خودم تا الان دوتاشو تجربه کردم