چگونه تشخیص دهیم شرایط کارآفرینی را داریم؟
فهرست مطالب
Toggleمقدمه
تغییر شرایط کار سبب شده تا بسیاری از افراد جامعه به سمت تجارت شخصی و کارآفرینی قدم بردارند. عموماً این افراد میخواهند برای خودشان کار کنند و کسبوکار خودشان را داشته باشند و به عبارتی کارآفرین شوند.
در ادامه سعی شده تا به سؤالاتی پر تکرار در خصوص شرایط کارآفرینی پاسخ داده شود. این سوالات در کلاسهای آموزشی و جلسات مشاوره که توسط اعضای تیم برگزار شده مطرح گردیده و پاسخ آن داده شده است. اکنون شما نیز می توانید با خواندن این مطالب با وسعت دید بیشتری در دنیای کارآفرینی قدم بردارید.
صوت مقاله
در ادامه می توانید صوت مقاله ” چگونه تشخیص دهیم شرایط کارآفرینی را داریم؟ ” را گوش کنید.
1- شرایط ورود به کارآفرینی
شاید بهترین پاسخ به این سؤال را بتوان از زبان افراد موفق در زمینه کارآفرینی پاسخ داد. عموم این افراد به دلیل زیر به این عرصه وارد شدهاند.
اول این افراد موفق عموماً علاقه خاصی به حل مشکل در جامعه و زندگی داشتهاند. یا اینکه راهحل بهتری ارائه داده که افراد زیادی را جذب خود کرده اند.
دوم اینکه دارای دانش منحصر فرد بوده و تخصص خود را به مهارتی تبدیل نموده اند. این دانش و تخصص، زندگی عدهای از مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است.
سوم اینکه قصد آنها تغییر جامعه بوده تا جهان را جایی بهتر برای زندگی انسانها تبدیل کنند.
آنها صرفاً برای به دست آوردن پول قصد حضور در این مسیر را نداشتهاند اما با توجه به هدفشان، ثروت زیادی را کسب کردهاند.
با توجه به نظرات کارآفرینان موفق در این زمینه، میتوان به این نتیجه رسید که اگر افراد فقط به خاطر پولدار شدن پای در این مسیر بگذارند، شانس موفقیت بسیار کم است. البته درست است که یکی از دستاوردهای فعالیت بالا ثروت نیز هست.
آیا من یک کارآفرین هستم
برای روشن شدن این که آیا شما شرایط اولیه کارآفرین شدن را دارید یا نه، به سؤالات زیر پاسخ دهید
- با توجه به موارد بالا، دلیل شما برای راهاندازی کسبوکار خود چیست؟
- شما چه چیزی را اگر به دست آورید خود را فردی موفق میدانید؟
- دیدگاه و نحوه برخورد شما با شکست چگونه است؟ میتواند آن را یک فرصت بدانید و آن را تبدیل به یک پله برای موفقیت خود قرار دهید؟
- آیا توانایی تمرکز بر روی یک ایده را دارید؟ میتوانید به خود تعهد دهید تا تمامی زمان خود را روی کسبوکار خود قرار دهید (حداقل سه الی شش ماه). و بعد از آن مدیریت زمان را انجام دهید؟ یا اینکه کارمند بمانید.
لطفاً در اینجا لحظاتی به پاسخ سؤالات بالا فکر کنید و بعد ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.
2- انواع روشهای کارآفرینی
به طور خلاصه به دو بحث مهم میپردازیم تا شما بتوانید ابتدا شاخه فعالیت خود را شناسایی و سپس در چارچوب یک کسبوکار آن را پیاده نمایید.
شاخههای مهم کسبوکار را به طور کلی میتوان به سه دسته کلی تقسیم نمود: تولید،بازرگانی و خدمات
1. تولید: یعنی شما به ایجاد و تهیه کالا و خدمات مورد نیاز مشتریان خود بپردازید. تولید با استفاده از منابع و امکانات موجود برای مشتریانی که از قبل شناسایی کردهاید. این شاخه در جامعه ما بسیار جای پیشرفت دارد.
2. خدمات: ارائه فعالیتی با ارزش برای بخش از جامعه به طوری که نیاز آنها را برطرف نمایید.
3. بازرگانی: به معنای روند تسريع جريان انتقال و جابجايی محصول و انتشار آن از يک نقطه به نقاط ديگر است. البته این شاخه با دلالی کردن محصول متفاوت است. زیرا دلالی باعث افزایش واقعی محصول میشود. اما بازرگانی سبب تعادل و یا حتی کاهش قیمت میشود.
شاخههای گفتهشده در بالا را میتوان در قالب انواع کسبوکار به ثروت تبدیل نمود. مثل کسبوکار خانگی، کسبوکار خانوادگی، کسبوکار روستایی، کسبوکار اينترنتی، کسبوکار درون سازمانی و یا کسبوکار كوچك و متوسط و بزرگ.
3- سه ویژگی مهم که کسبوکار شما حتماً باید داشته باشد
هر زمینهای را که برای کارآفرینی انتخاب کردهاید، باید موارد زیر را در آن رعایت شود. در این صورت می تواند برای شما یک درآمد پایدار ایجاد نماید.
مورد اول و دوم در مورد زمان و مکان می باشد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در کل یک کسبوکار باید به سمتی پیش رود که شما را از محدودیت زمان و مکان خارج نماید. یعنی شما در هر ساعت از شبانهروز و بدون محدودیت مکان، بتوانید محصول خود را بفروش برسانید.
مورد سوم نیز که بسیار مهم است باید زمینه و نمونهای برای ساختن یک کار خود ایجاد کرد که بتوان از روی آن چندین شعبه تأسیس کرد طوری که تمام آنها بتوانند با همان کیفیت نمونه اولیه کار کنند. بدین منظور بایستی به جای انجام کسبوکارتان بیشتر وقت خود را صرف ساختن آن کنید.
4- مهارت موردنیاز برای کارآفرینی
دیدگاه افراد درگذشته و حال نسبت به مهارتهای مورد نیاز برای کارآفرینی متفاوت میباشد. البته این را میتوان در معنی و نحوه اجرای این فعالیت نیز دانست. چون درگذشته کارآفرینی فقط ایجاد یک شغل بود اما در حال حاضر میتوان آن را ایجاد یک ارزش جدید و پایدار دانست.
شاید تابه حال کتابهای مختلفی در زمینهٔ راهاندازی کسبوکار و موارد مشابه مطالعه و یا در سمینارهای زیادی شرکت کرده باشید که هر کدام به صورتهای مختلف شما را با گوشههایی از مهارتها آشنا کرده باشد. یا اینکه هر کدام از آنها مهارتی را که هر فردی تدریس کرده جزء مهارت مهم و اساسی در کارآفرینی بداند. اما با توجه به مطالعه و بررسی تیم ما و به گفته بسیاری از افراد موفق در این زمینه مهارتهای مورد نیاز برای شروع یک کسبوکار و تضمین درآمد آن به دو دسته تقسیم میشود که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
مهارت های کارآفرینی
این مهارت به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم میشود. با آموختن این مهارتها میتوان احتمال شکست را کاهش داد و شانس موفقیت را بالا ببرید.
به طور خلاصه میتوان گفت مهارتهای درونی شامل تمام مواردی است که شما برای ارتباط بهتر با اعضای کسبوکار خود دارید، حال چه اعضای تیم کاری شما باشد و چه جز مشتریان شما. مثل مهارت خودشناسی، مدیریت عملکرد (هدفگذاری، زمان و انرژی)، اصول تصمیمگیری اصول ارتباطات و … است.
یادگیری این مهارت میتواند روی کیفیت زندگی شخص کارآفرین نیز بسیار اثرگذار باشد.
مهارتهای بیرونی هم شامل یکسری مهارتهاست که کارآفرین برای مدیریت کسبوکار خود نیاز دارد آنها را فرابگیرد. مهارتهایی مانند حسابداری، نوشتن طرح و مدلینگ کسبوکار، نوشتن برنامه بازاریابی برنامهریزی شغلی و استخدام نیرو،تولید محتوا، سیستم سازی کسبوکار و … که بخشی از این مهارتها به حساب میآیند.
هر کارآفرین کاری را به خوبی انجام میدهد یا تخصصی در یک زمینه دارد، این تخصص و مهارت همان مهارتهای سختی است که یک کارآفرین باید به آن تسلط داشته باشد.
تخصصهایی مانند برنامهنویسی، طراحی گرافیک، حسابداری، گردشگری و یا بسیاری دیگر از تخصصها که میتوان در هر یک از آنها کارآفرین شد.
کدام مهارت مهم تر است
حال شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که کدام یک از مهارتها مهمتر است؟
برای کارآفرین شدن هردوی آنها لازم است، هم مهارتهای درونی و هم مهارتهای بیرونی. بسته به شخصیت شما و نوع کسبوکاری که انتخاب کردهاید میتواند تأثیر آنها متفاوت باشید. ولی بهطورکلی وجود هردوی آنها لازمه تبدیل شدن شما به یک کارآفرین همیشه پیروز است.
ازآنجاکه کارآفرینی باعث تغییر سبک زندگی و شخصیت یک انسان معمولی به یک انسان موفق میشود. این مهارتها باید سبب رشد و ارتقاء سطح زندگی شخصی گردد. به طوری که این مهارتها با تمرین و ممارست تبدیل به یک عادت و منجر به تفاوت در زندگی فرد نسبت به گذشته شود.
این مهارتها نباید موقتی باشد. باید سراغ راهکارها و مهارتهایی برویم که بتواند در طولانی مدت و به صورت اساسی به ما و کسبوکارمان کمک کند.
5- آیا من میتوانم کارآفرین باشم؟
این سؤال در کلاسهای حضوری ما و همچنین در کلاسهای غیرحضوری بسیار تکرار میشود. طبق آماری که خودمان از کارآموزان گرفتهایم نزدیک به 75 درصد افراد این سؤال را در ذهن خود دارند. به همین دلیل سعی شده به طور ساده به این سؤال پاسخ داده شود به طوری که برای همه قابلفهم باشد.
ازآنجا که بخش زیادی از شخصیت کارآفرین شده مهارتی و قابل آموزش است ابتدا نیاز است هر فرد شناخت خوبی نسبت به خودش داشته باشد تا بتواند ویژگیها و خصوصیات خود را به خوبی بشناسد. سپس مهارتها مورد نیاز را آموزش ببیند؛ اما اگر بخواهیم تا حدی میزان شخصیت خود را در این زمینه محک بزنیم میتوانیم شرایط زیر را در خودمان بررسی کنیم تا ببینیم شرط ورود به این عرصه راداریم یا نه.
ویژگی های کارآفرین
- آیا برای مشکلات پیچیده به دنبال راهحل ساده هستید و از ابزار ساده، ایدههای خاصی دارید
- یا برای رسیدن به اهداف خود دید بلندمدت دارید و زود خسته نمیشوید و با صبر کار خود را پیش میبرید
- در کودکی به دنبال خریدوفروش کالا بودهاید یا از تجهیزاتی که در اطرافتان بوده کسب درامد میکردید
- یا هماکنون که کارمند یا کار خاصی را دارید ایدههای زیادی در ذهن خوددارید که میتواند مشکلی را برطرف کند
- آیا تاکنون برای رسیدن به اهداف خود شغلهای زیادی را امتحان کرده، تلاشها و ریسکهای زیادی انجام دادهاید و در این مسیر شکستخوردهاید اما دست از تلاش خود برنداشتهاید
- نگاه شما به محیط اطراف متفاوت از سایر اشخاص و دوستان خود است و به دنبال سادهسازی یا برطرف کردن بعضی از نیازها هستید
- هیچچیز شما را راضی نمیکند به دنبال تغییر هستید تبعیت از دیگران را خیلی دوست ندارید و برای رسیدن به اهدافتان اشتیاق دارید.
موارد بالا ویژگیهای عمومی بسیاری از افراد کارآفرین است که شما با داشتن یک یا چند مورد آن شرط لازم برای ورود به این عرصه را دارید.
6- بهترین زمان ورود به عرصه کارآفرینی
بهترین زمان ورود به عرصه کارآفرینی تابع سه عامل زیر میباشد:
ایده، زمان و سرمایه
ایده
اولین بعد آن زمانی است که شما یک مشکل عمومی را پیدا کرده و راهحلی یا ایده متمایز و جدید را برای حل آن دارید یا یک نیاز را شناسایی کردهاید که جامعه هدف نسبتاً زیادی دارد مثلاً در حدود 1 میلیون و شما برای آن پاسخ مناسبی دارید که میتوان آن را به یک فرصت پایدار تبدیل کرد.
زمان
در بعد دوم زمان اجرا آن است. شاید در ابتدا فکر کنید که منظور زمان درست اجرای ایده باشد؛ اما باید گفت علاوه بر اینکه این زمان بسیار مهم است باید شرایط خود فرد نیز مورد بررسی قرار گیرد.
در مشاورههایی که توسط تیم ما انجامشده بارها دیدهشده از وقتیکه فرد ایده به ذهنش رسید تا زمان اجرای آن بخشی از قدرت و توانایی خود را برای اجرای ایده به هر دلیلی از دست داده یا آنها را بهروز نکرده و دیگر خود شخص یا تیم او قابلیت اجرای این ایده را در زمان مناسب آن را ندارند و باید در اجرای آن تجدیدنظر کنند. پس همزمان اجرای ایده مهم است و هم قابلیتهای شخص در آن زمان که هیچکدام را نباید نادیده گرفت. این مورد را هم در نظر بگیرید گه سن افراد هیچ موقع مانع کارآفرینی نیست. در دورهی آموزشی 0 تا 100 کارآفرینی افراد از رده سنی 15 سال تا 60 سال حضورداشته و عموماً به موفقیتهای قابل قبولی رسیدهاند.
سرمایه
بعد سوم کار سرمایه متناسب بازمان اجرا میباشد. درست است که همه چیز پول نیست اما یک عامل مؤثر در زمان اجرای ایده میباشد.بسیاری از طرحهای تجاری، که قصد اجرا در اوایل سال 1400 را داشته، با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و عدم تعادل در مدیریت بازار توسط دولت، سبب تغییر در بودجهبندی انها شده و حتی در بعضی از موارد موجب بررسی و تغییر در طرح تجاری شد.
نتیجه گیری:
یک کارآفرین موفق باید خوب تفکر کند و عوامل بالا را در نظر بگیرد. اگر شرایط لازم را برای شروع ندارد ابتدا می بایست مهارتهای خود را افزایش داده تا در آینده بسیار نزدیک اقدام به شروع یا ارتقا کار خود نماید.
البته با توجه به اینکه شما این مقاله را تا آخر خواندهاید نشان از اشتیاق شما برای شروع کار یا تغییر را دارد.
پس قبل از هر اقدامی خوب تفکر کنید. مهارتهای لازم را کسب کنید. زمان مناسب خود را برای شروع پیدا کرده و منتظر تأیید هیچ فردی نباشید و اقدام نمایید.
لطفاً نظرات و سؤالات خود را برای ما ارسال فرمایید.
این مقاله چه میزان برای شما مناسب بود؟
4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
فایل صوتی عالی بود .تشکر
سلام
خوشحالیم که در کنار شما هستیم.
نکات جالبی بود ، به این نتیجه رسیدم که هنوز باید فکر کنم و مهارت خودمو افزایش بدم
تصمیم کاملا درستی گرفتید ، دیدن مهارت می بایست جزء برنامه روزمره باشه تا پیشرفت کنید.