طراحی و گرافیک – تیم اسمارت https://teamsmart.ir آموزش کسب و کار - طراحی سایت Thu, 21 Mar 2024 13:22:57 +0000 fa-IR hourly 1 https://teamsmart.ir/wp-content/uploads/2021/06/logo-teamsmart-100x100.png طراحی و گرافیک – تیم اسمارت https://teamsmart.ir 32 32 اصول طراحی گرافیکی، 5 اصلی که هر طراح باید بداند https://teamsmart.ir/design-principles/ https://teamsmart.ir/design-principles/#respond Thu, 07 Oct 2021 07:50:43 +0000 https://teamsmart.ir/?p=1450 اصول طراحی گرافیکی

همانطور که می‌دانید هر چه قدر هم که برای یک طراحی وقت صرف کنید، اگر اصول اولیه طراحی گرافیکی در آن رعایت نشده باشد، اثر نهایی باکیفیت نخواهد بود. حتی اگر کسی از علم طراحی هم چیزی ندونه چشم انسان طرح خوب رو از طرح بد، بادقت تمام تشخیص میده.

برای تبدیل شدن به یک طراح قبل از اینکه ابزار های طراحی رو بشناسیم یه سری اصول و قواعد هست که با دونستن  اون ها دید کلی نسبت به طراحی گرافیکی پیدا می کنیم. بعد از اون توی انتخاب ابزارها دستمون کاملا باز هست. خوشبختانه اصول و قواعدی وجود دارد که با رعایت کردن آن ها می‌توانید بدون گذراندن دوره های طولانی در زمینه گرافیک، دید خوبی نسبت به اون پیدا کنید.

دسته بندی های زیادی وجود داره که ما اینجا به 5 تا از مهمترین اصول طراحی گرافیکی اشاره می کنیم.

 

1. هم‌ترازی

هم‌ترازی (Alignment) که از مهم‌ترین اصول طراحی گرافیک است، باعث می‌شود که یک طرح ظاهری منظم‌تر داشته باشد. هم‌ترازی شامل هم، تراز کردن متنون میشه و هم، تراز کردن عناصر موجود در صفحه.

تراز کردن عناصر به این معنی است که هر عنصر با دیگری در یک ارتباط بصری باشد. تصویر زیر که منوی یک رستوران است، یک مثال خوب از رعایت هم‌ترازی در طراحی گرافیک است. همانطور که می‎‌بینید، تصاویر و متن‌ها همگی در سمت راست یا سمت چپ تراز شده‌اند و عناصر در یک مجموعۀ منظم کنار هم قرار گرفته‌اند:

هم ترازی - اصول طراحی گرافیک
هم ترازی

 

2. تکرار

اصل تکرار (Repetition) باعث گره خوردن و آمیختگی عناصر مختلف می‌شود. تکرار را می‌توان نوعی یکنواختی دانست. مخاطب با اولین نگاه به طرحی که دارای اصل تکرار است(مثل هم ترازی)، احساس می‌کند که طرح دارای هویت و نظم است.

به خصوص در مورد آثار چندتایی که به هم مرتبط هستند، تکرار می‌تواند حس واحد بودن را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. اصل تکرار شامل تکرار اِلِمان‌هایی مثل رنگ، فونت، اندازۀ فونت و … است.  مثل رنگ برند ایرانسل که زرد هست و همراه اول نارنجی و آبی و شما با دیدن این ترکیب رنگها یاد این دو برند معروف میافتید.به تصویر زیر نگاه کنید. درست است که طراحی‌های هر یک از قوطی‌ها متفاوت است؛ اما همۀ آن‌ها در بعضی فاکتورها به هم شبیه‌اند. مثل: جایگاه نوشته‌ها و شکل‌ها و نوع و اندازۀ فونت‌ها.

تکرار - اصول طراحی گرافیک
تکرار

 

3. کنتراست

کنتراست (تضاد) از مهم‌ترین و پرکاربردترین اصول طراحی گرافیک است که بهترین راه برای تقویت تأثیر یک مفهوم در یک طراحی است و شما بدون داشتن حتی هیچ المان طراحی میتونید این مفهوم رو در طراحی هاتون بگنجانید. تضاد به راحتی با کنار هم قرار دادن ۲ عنصر یا مفهوم متضاد ایجاد می‌شود. این تضاد می‌تواند شامل چنین مواردی باشد:

  • فونت‌ بزرگ  در مقابل فونت کوچک
  • فونت کلاسیک در مقابل فونت مدرن
  • خطوط نازک در مقابل خطوط ضخیم
  • رنگ‌های سرد در مقابل رنگ‌های گرم
  • رنگ‌های تیره در مقابل رنگ‌های روشن
  • عناصر افقی در مقابل عناصر عمودی

یکی دیگر از مزایای کنتراست این است که اهمیت هر یک از عناصر را به مخاطب می‌رساند.

فراموش نکنید که کنتراست باید واضح باشد. راحتترین مفهوم کنتراست استفاده از تضاد رنگ و استفاده از چرخه رنگهاست که با یک جستجوی ساده میتونید رنگهای متضاد رو پیدا کنید و در طراحی هاتون استفاده کنید. برای مثال در تصویر زیر از کنتراست بین رنگ‌های آبی پررنگ و نارنجی استفاده شده تا مخاطب را به باز کردن بسته ترغیب کند. به علاوه بین طراحی بسیار مینیمال روی بسته و طراحی داخل بسته نیز تضاد جالبی دیده می‌شود.

کنتراست - اصول طراحی گرافیکی
کنتراست

 

کنتراست
کنتراست

 

4. سلسله مراتب

سلسله مراتب یکی دیگر از اصول اولیۀ گرافیک است. اما منظور از سلسله مراتب چیست؟

سلسله مراتب مثل رتبه‌بندی و چیدمان درست عناصر بر اساس اهمیت است.یعنی به عبارتی مهمترین موضوع باید اولین عنصری باشد که بیننده طرح باید نظرش رو جلب کند و بعد به ترتیب اولویت عناصر دیگر مشاهده می شوند. تمام اِلِمان‌های یک طرح باید در یک سلسله مراتب باشند. اِلِمان‌هایی مثل:

  • عنوان
  • تصویر
  • زیر عنوان
  • اطلاعیه‌ها و …

برای رعایت اصل سلسله مراتب باید اول اولویت و اهمیت عناصر را مشخص کنید. بعد در مورد فاکتورهایی مثل جایگاه، رنگ، اندازه، کنتراست و … طوری تصمیم بگیرید که سلسله مراتب رعایت شود. برای مثال در تصویر زیر عنوان، متن معرفی، زیر عنوان، شکل و … داریم. اندازه، رنگ و … طوری در این طراحی انتخاب شده که مخاطب بتواند اولویت‌ها را درک کند:

سلسله مراتب - اصول طراحی گرافیک
سلسله مراتب

 

5. تعادل (بالانس)

و اما پنجمین اصل از اصول اولیۀ طراحی گرافیک ، تعادل یا بالانس است. تعادل می‌تواند با روش‌های مختلفی مثل تقارن در یک اثر گرافیکی ایجاد شود. در واقع تعادل به معنی تقسیم و توزیع درست عناصر در یک طراحی است و از استفاده از المان ها زیاده روی نکنیم. فضای سفید هم میتواند نوعی تعادل به طرح بدهد.

مثلاً لوازم‌التحریر تصویر زیر، دارای تعادل جذابی هستند که مخاطب از نگاه کردن به آن احساس خوبی می‌گیرد:

تعادل (بالانس)
تعادل (بالانس)

 

نتیجه گیری

به عنوان یک طراح، قبل از اینکه ابزار های طراحی رو بشناسیم یه سری اصول و قواعد هست که با دونستن  اونها دید کلی نسبت به اصول طراحی و گرافیک پیدا می کنیم.

در این مقاله 5 مورد مهم از اصول طراحی گرافیک را بیان کردیم. با رعایت این اصول ساده می توانید طراحی های چشم نوازی را انجام بدهید.

لطفاً نظرات و سؤالات خود را برای ما ارسال فرمایید.

این مقاله چه میزان برای شما مناسب بود؟

 
]]>
https://teamsmart.ir/design-principles/feed/ 0